Hjem | Tilbageblik | Kriminalitet i Danmark igennem tiden | Bogliste | Opskrifter | |
Artikler og Nyheder | Links | Kommer senere | Lokalhistorie | Erindringer | Diverse |
Erhvervsdrivende, deres ansatte og andre personligheder.
Side 171
De Forenede kulimportører Holmens Kanal nr.5 Stiftet i året 1907 ved sammenslutning af det i 1881 oprettede kulfirma Flindt, Drost & Co. og firmaet Wm. Callesen. D. F. K. har her i København 2 oplagspladser, en i Gasværkshavnen ved Langebro og en i Kalkbrænderihavnen på Østerbro og råder her over 5 moderne, elektriske kraner samt 10 koks-, cinders- og kulsiloer, der behandler og sorterer varerne i den til de forskellige anlæg passende størrelse. I 1924 oprettedes en rederiafdeling. Flåden bestod oprindelig af 8 skibe (ca. 24.000 tons d. w.), men i 1937 gik S/S "Victoria" tabt ved en kollision, og under krigen mistedes dampskibene "Scotia", "England" og "Vendia". For tiden har selskabet følgende 5 både specielt byggede for kultransport: S/S "Concordia", 4.100 tons d. w., S/S "Dania", 3.850 tons d. w., S/S "Cimbria", 3.550 tons d. w., S/S "Hafnia", 3.050 tons d. w. og S/S "Scandia", 2.450 tons d. w.
A/S Concordia I den kommende tid er det hensigten at fortsætte genopbygningen af flåden. Selskabets tonnage anvendes hovedsagelig ved kul- og koks-transporten i Nordsøen og Østersøen. Foruden sin lokale forretning i København, der omfatter leverancer til private, handlende og industrielle virksomheder i København og omegn, driver selskabet en udstrakt ladningsforretning med salg til importører og selvimporterende virksomheder. Selskabet har i årenes løb stiftet søsterselskaber i et stort antal danske
Oplagspladsen i Gasværkshavnen søkøbstæder med egne depoter og krananlæg. I 1922 flyttede D. F. K. fra sit tidligere domicil i industribygningen til sin egen bygning, Holmens Kanal nr. 5 (ved siden af Det kongelige Teater). Nuværende direktion: V. Steen-Christensen (adm. direktør), Joh. Nørgaard og E. Høyvald. Adresse: Holmens Kanal 5 Kbhvn. K. |