Hjem | Tilbageblik | Kriminalitet i Danmark igennem tiden | Bogliste | Opskrifter | |
Artikler og Nyheder | Links | Kommer senere | Lokalhistorie | Erindringer | Diverse |
Erhvervsdrivende, deres ansatte og andre personligheder.
Side 114
A/S DAMPSKIBSSELSKABET "HElMDAL"
Den 16. jan. 1895 mødtes i firmaet L. H. Carls lokaler, Fredericiagade nr. 18, d'herrer: grosserer Adolf Carl, kaptajn Martin Carl, grosserer O. Ekman, grosserer H. Klitgaard, konsul F. Krebs, kaptajn H. L. Hansen, overretssagfører Carl Meyer og cand. jur. J. Finsen for at konstituere Aktieselskabet Dampskibsselskabet Heimdal, hvori de havde tegnet sig som aktionærer. Der vedtoges love, ifølge hvilke Martin Carl skulle være korresponderende reder, og til kommitterede i bestyrelsen valgtes grosserer O. Ekman, grosserer H. Klitgaard og overretssagfører Carl Meyer. Martin Carl Aktiekapitalen var fastsat til kr. 350.000. Kapitalen udvidedes efterhånden, til den i 1907 var nået til kr. 2.000.000, hvilken højde den bevarede indtil 1921, da den ved opkøb til 515 % i anledning af et spekulationsangreb blev nedsat til kr. 600.000. I 1936 blev den udvidet til kr. 1.000.000. Selskabets første to skibe var købt brugte. Efterhånden udvidedes flåden ved nybygning med 10 skibe, og efter at de oprindelige skibe var solgt, byggedes to nye. Skibenes størrelse var op til ca. 2000 t. d. w. I 1912 byggedes et nyt skib, der var på 3500 t. d. w. Alle disse skibe var gode og Økonomiske efter tidens krav. Under krigen 1914-18 gik det slemt udover selskabets flåde, idet 9 af dens 13 skibe blev sænkede. I 1909 oprettede skibsreder Carl firmaet M a r t i n C a r l, og selskabets vedtægter ændredes således, at fremtidig var firmaet Martin Carl korresponderende reder for selskabet. I 1913 optog Martin Carl sin søn, Hans P. Carl (f. -1887, d. 1948), i firmaet. Efter skibsreder Martin Carls død i 1921 optages en anden søn, Axel Carl (f. 1895, d. 1936), i firmaet, og de to brødre førte selskabet videre og udvidede efterhånden flåden med Dampskibet "Romø" i 1923, der blev bygget på overtaget kontrakt, samt dampskibene "Martin Carl", "Manø" og "Aarø", endvidere blev en brugt damper "Askø" købt til erstatning af s.s. "Anine", der var forlist i 1925. Derefter byggedes dampskibene "Sejrø" og "Samsø". Disse fem til selskabet byggede skibe var på ca. 2500 t. d.w. og ifølge selskabets tradition gode og praktiske efter tidens krav. Fra Skibsreder Axel Carls død i okt. 1936 videreførte hans broder, Hans P. Carl, firmaet som eneindehaver indtil d. 5. nov. 1940, da han optog sin søn Jørgen Carl (f. 1915) som medindehaver. Fra 1948 er sidstnævnte eneindehaver. I 1937 udvidedes flåden med s.s. "Kalø" (3250 t. d. w.), og dette skib ligesom nybygningen s.s. "Axel Carl" (3400 t. d. w.) leveret ult. april 1940, betød en yderligere værdifuld forøgelse af selskabets flåde, der derefter omfattede 19150 tons d. w. Medens selskabets flåde i tidligere tid hovedsagelig sejlede i Østersøen, Nordsøen, Hvidehavet og vestlige Middelhav, har selskabet i de senere år set sin fordel ved fortrinsvis s. s. Axel Carl s. s. Martin Carl s. s. Poul Carl s. s. Hans P. Carl at beskæftige skibene i forskellige oversøiske farter, hvad de er særlig velegnede til. Under den anden verdenskrig var skibene beskæftiget efter Fragtnævnets direktiver, dels |