Hjem | Tilbageblik | Kriminalitet i Danmark igennem tiden | Bogliste | Opskrifter | |
Artikler og Nyheder | Links | Kommer senere | Lokalhistorie | Erindringer | Diverse |
Erhvervsdrivende, deres ansatte og andre personligheder.
Side 116
Damp - Damp
Dampskibsselskabet Phønix A/S. Stiftet d. 3. marts 1911 på initiativ af kaptajn H. A. Andersen og Ernst Brüning (f. 1866, d. 1949). Kaptajn Andersen var i en årrække selskabets korresponderende reder og direktør. Bruning var formand i dets bestyrelse til sin død. Direktør (siden 1937): kaptajn H. Andersen (f. 1898). Adresse: Adgangsvej, Esbjerg.
Dampskibs-Aktieselskabet "Progress". Stiftet d. 26. sept. 1904 af skibsreder Marius Nielsen (f. 1867) m. f L Skibsreder Marius Nielsen har siden stiftelsen været direktør for selskabet. I 1918 overtog selskabet Dampskibsselskabet Vesterhavet's 11 dampere og i 1931 overtoges Dampskibsselskabet Skagerak's 5 dampere. Den 1. jan. 1950 havde selskabet 15 skibe på 33.560 tons d. w. som er bogført til 11.179.576 kr. På Svendborg skibsværft er 2 nybygninger i arbejde, og et af de ældre skibe blev i 1948 solgt til udlandet. Bestyrelsen består af ovennævnte skibsreder Marius Nielsen, der er formand, direktør C. C. Marx-Nielsen (f. 1897), fuldmægtig P. Moltved (f. 1878), direktør Chr. S. Nielsen (f. 1873), børs sekretær Jens Vestberg (f. 1893) og højesteretssagfører Leif Gamborg (f. 1896). Aktiekapitalen, som oprindelig var på 700.000 kr., er nu på 7.250.000 kr. Adresse: Kalvebod Brygge 4, Kbhvn. V.
Dampskibsselskabet Torm A/S, blev stiftet d. 14. januar 1889 af afdøde kaptajn D. Torm og kaptajn Chr. Schmiegelow. Selskabet begyndte med en aktiekapital på kr. 212.000 og med en damper på 1350 tons dødvægt. I de følgende år arbejdede selskabet sig støt fremad og forøgede efterhånden sin flåde, dels ved nybygninger og dels ved i 1912 at overtage dampskibsselskabet "Botnia"s 5 skibe, således at selskabet i 1914 ved krigens udbrud var nået op på en flåde af 12 dampere med en samlet dødvægt-tonnage af 22.750 tons og med en aktiekapital på kro 1.100.000. Under krigen 1914-18 mistede selskabet 5 dampere ved torpedering og minesprængning, og en gammel damper solgtes, således at selskabet ved krigens afslutning kun havde 6 dampere tilbage. I de følgende år blev selskabets flåde forøget og fornyet, således at selskabet 50 år efter dets stiftelse rådede over en moderne flåde på 26 skibe på tilsammen 66.900 tons dødvægt og med en gennemsnitsalder af 9 2/3 år. Aktiekapitalen, som i 1914 var 1.100.000 kr., blev i 1916 udvidet ved en friaktie til kr. 2.200.000 og blev igen i 1919 udvidet til kr. 4.400.000 ved udstedelse af for kr. 2.200.000 nye aktier til kurs 160. I 1923 indløste selskabet af sine opsparede midler kr. 2.400.000 af aktiekapitalen til kurs 280, således at aktiekapitalen derved blev reduceret til kr. 2.000.000. I 1936 udvidedes aktiekapitalen til kr. 4.000.000 ved udstedelse af for kr. 2.000.000 nye aktier til parikurs og i 1939 yderligere til kr. 6.000.000. I 1947 blev aktiekapitalen igen udvidet fra kr. 6.000.000 til kr. 12.000.000 ved udstedelse af for kr. 6.000.000 nye aktier til parikurs. I slutningen af 1907 døde kaptajn Torm, og i hans sted valgtes som direktør: skibsreder C. Kraemer, der tiltrådte 1. januar 1908, medens direktør i Ø.K., kaptajn Chr. Schmiegelow, blev selskabets formand. I marts 1922 fratrådte skibsreder C. Kraemer som reder og overtog posten som formand for bestyrelsen, hvilken post han havde til sin død i slutningen af 1942. Han efterfulgtes som formand af direktør Chr. Schmiegelow, der var formand for bestyrelsen til sin død i nov. 1949; efter denne blev i febr. 1950 hans søn, Arne Schmiegelow, bestyrelsens formand. I marts 1922 var de to hidtilværende prokurister, ovennævnte A. Schmiegelow og Axel Kampen, tiltrådt som redere for selskabet. A. Schmiegelow fratrådte reder-stillingen ved sin overtagelse af posten som bestyrelsesformand og afløstes af hidtidig prokurist i selskabet C. Mazanti-Andersen. Af de 26 skibe i begyndelsen af 1939 blev 2 solgt samme forår, og af de 24 skibe, der således var tilbage, mistedes i den anden verdenskrig 13, således at der kun var 11 tilbage. I året efter krigen byggede selskabet imidlertid 6 nye motorskibe, således at flåden ved udgangen af 1948 består af 10 motorskibe og 7 dampere med en dødvægttonnage ialt af 61.260 tons med en gennemsnitsalder af 6 år for motorskibe og 22 ½ år for dampere. Adresse: Holmens Kanal 42, Kbhvn. K.
Dampskibsselskabet Vendila A/S, se Svendsen & Christensen. Dampskibsselskabet Vesterhavet A/S. Grundl. d. 17. maj 1895 i Esbjerg af konsul Ditlev Lauritzen (f. 1859, d. 1935). I 1914 flyttet til København. Nuværende bestyrelse: skibsreder Ivar Lauritzen (f. 1900) og skibsreder Knud Lauritzen (f. 1904) og underdirektør Max Kurzenberger (f. 188,9). Forretningsfører (direktion): Rederiet J. Lauritzen (se dette). Aktiekapital: 4 mil!. kr. Adresse: Hammerensgade 1, Kbhvn. K.
Dampskipsselskabet Ærø A/S. Grundlagt d. 6. maj 1874. Direktør (siden 1946): H. Rixen (f. 1881). Adresse: Ærøskøbing.
Dampskibsselskabet "Øresund" A/S. Stiftet d. 2. jan. 1900; seneste vedtægter af 25. juli 1944. Selskabet ejer sammen med det tilsvarende svenske selskab (hvis aktier indehaves af Svenske statsbaner) skibene "Malmø", "Sverige", "Øresund", "Hälsingborg" og "Sankt Ibb". Bestyrelsen består af generaldirektør E. Terkelsen, trafikchef N. C. D. Johnsen og søfartschef H. J. Bager. Direktion: generaldirektoratet for statsbanerne. Adresse: Havnegade 49, Kbhvn. K.
Dampvaskeriet Solvang. Grundl. i 1908 af Lars Christian Larsen (f. 1863, d. 1912). Indehaver (siden d. 6. maj 1929): cand. pharm. Kay Becker (f. 1874). Adresse: Solvangsvej 4, Aalborg. |